Podsumowanie erasmusowych działań!

Opublikowano: Sty. 28, 2019

Od września 2018 r. uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Wielkiej Wsi realizują projekt „Read and animate” w ramach międzynarodowego programu Erasmus+. Razem z partnerami z Portugalii, Estonii, Grecji, Włoch i Bułgarii podejmują liczne działania z zakresu promocji czytelnictwa i animacji.

Właśnie mija pierwszy etap projektu dlatego warto podsumować to nad czym w ostatnich miesiącach pracowali uczniowie pod okiem koordynatora p. Adama Kubery. Wszystkie zaplanowane w harmonogramie działania są analizowane i częściowo realizowane przez naszych uczestników podczas dodatkowych zajęć, które odbywają się raz w tygodniu. Właśnie na nich spotykają się chętni uczniowie, którzy wyróżniają się swoją aktywnością w projekcie. Na cotygodniowych spotkaniach uczestnicy planują realizację poszczególnych zadań do wykonania, doskonaląc jednocześnie umiejętności językowe. 

O działalności erasmusowiczów można się dowiedzieć z informacji zamieszczonych w tzw. „kąciku Erasmusa”. Powstał on z myślą, by dzielić się najważniejszymi wydarzeniami z całą społecznością szkolną. Dodatkowo uczniowie promują swoje przedsięwzięcia podczas cyklicznych apeli organizowanych dla uczniów całej szkoły. Dokonań na swoim koncie mają już niemało, a są one o tyle istotne i cenne, że realizowane przy współpracy z uczniami z innych szkół!

Ideą projektu jest promowanie czytelnictwa, a także doskonalenie umiejętności przekładania tekstu literackiego na sztukę animacyjną. Dlatego pierwszym zadaniem uczniów było wyłonienie spośród literatury polskiej kilka  pozycji, które staną się inspiracją do stworzenia na ich podstawie animacji. Kolejnym krokiem było zapoznanie z różnymi technikami animacyjnymi. Było to możliwe dzięki nadesłanym z portugalskiej szkoły filmom, które uczniowie obejrzeli w ramach Międzynarodowego Dnia Animacji.

Do najważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy należy z pewnością listopadowy wyjazd do szkoły w Esposende w Portugalii – wzięli w nim udział uczniowie z klasy 8: Katarzyna Hejmo, Gabriela Sroka, Oliwia Chwast, Izabela Marek, Nikodem Marek, Mateusz Janecki, Szymon Borusiewicz oraz nauczyciele: p. Adam Kubera i  p. Agnieszka Habina. Było to pierwsze spotkanie partnerów projektu i jak mówią sami uczniowie – było to zupełnie nowe i niezapomniane doświadczenie. O wyjeździe informowano na bieżąco na fanpage'u szkoły jednak warto jeszcze raz podkreślić, że tygodniowy pobyt w tamtejszej szkole był wspaniałą okazją do integracji uczniów i nauczycieli z sześciu krajów! Dyrekcja szkoły w Esposende, nauczyciele – w szczególności opiekunowie Rui Santos i Isabel Sa Pereira oraz rodzice przyjęli swoich gości niezwykle ciepło, co od razu pozwoliło przełamać pierwsze lody i sprawiło, że każdy czuł się jak u siebie. Pomogła w tym niezwykła otwartość Portugalczyków, ich pozytywne nastawienie i chęć do pomocy w każdej chwili. Gospodarze stanęli na wysokości zadania, przygotowując niezwykle ambitny program pobytu urozmaicony warsztatami o technikach animacji i wyjazdami, które umożliwiały współdziałanie i poznawania najbliższej okolicy. Uczniowie zwiedzili między innymi piękne Porto, Vila do Conde oraz Viana do Castelo.

Zaraz po powrocie do Polski uczestnicy pracowali nad wykonaniem kolejnego zadania jakim było przeprowadzenie konkursu na logo projektu. Uczniowie mieli niewiele czasu na oddanie prac, jednak byli bardzo zmotywowani, bowiem zwycięstwo w etapie szkolnym gwarantuje udział w międzynarodowym głosowaniu, w którym uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich wyłonią oficjalne logo projektu „Read to animate”.

Pierwszy etap erasmusowych działań już za uczniami w Wielkiej Wsi. Był bogaty w nowe doświadczenia i przygody, które zmobilizowały kolejnych uczestników do aktywności. To bardzo cieszy, bowiem czekają ich nowe wyzwania, a będzie ich zdecydowanie więcej niż do tej pory. Przed nimi  chociażby dwa wyjazdy – w marcu do Estonii, a w maju na słoneczną Sycylię! Warto więc już teraz życzyć im powodzenia!  

 

Agnieszka Habina 

Wszystkie wpisy