Jak zostać młodym adeptem nauk ścisłych?

Opublikowano: Feb. 28, 2017

Niewątpliwie w rozwoju kariery młodego naukowca niezwykle pomocny będzie cykl zajęć warsztatowych, które odbywają się na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Z tej wyjątkowej okazji, by zgłębić tajniki wiedzy o otaczającym nas świecie, nie omieszkali skorzystać uczniowie klas 0-VI ze Szkoły Podstawowej w Wielkiej Wsi.

Warsztaty naukowe - „AGH JUNIOR” to nowy projekt edukacyjny Akademii Górniczo-Hutniczej skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz do uczniów szkół podstawowych. Celem tego przedsięwzięcia jest udowodnienie, że skomplikowane zjawiska fizyczne czy chemiczne, wiedza z zakresu inżynierii mechanicznej i elektronicznej oraz procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym, nie zamykają się wyłącznie w obrębie laboratoriów wyższych uczelni, ale dzięki ciekawej formie i znakomitym umiejętnościom pracowników i studentów AGH, mogą trafić do najmłodszych odbiorców. Głównym założeniem osób prowadzących zajęcia jest przekazywanie wiedzy w jak najciekawszy, praktyczny sposób, poprzez eksperymenty, doświadczenia i zabawę.

Pierwsze z cyklu spotkanie odbyło się pod intrygującym tytułem: „Powietrze i woda, czyli żywioły władające ziemią”. Uczniowie znaleźli tu odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań, m.in. Czym jest próżnia? Jaki jest skład powietrza, którym oddychamy, jak działa gaz rozweselający i dlaczego latają samoloty? Największą atrakcją naukowej wycieczki okazał się jednak finałowy pokaz „mgły” powstającej z ciekłego azotu, która pokryła aulę i rozbudziła ciekawość, co do tematyki kolejnych warsztatów.

Te odbyły się 21 lutego. Tym razem grupa śmiałych fizyków z koła naukowego „Bozon” postawiła nas wobec problemu badawczego - „Co dzieje się w -200*C?”. Wyczerpującą odpowiedź na to pytanie uzyskaliśmy, dzięki mrożącym krew w żyłach pokazom i doświadczeniom w wykonaniu „szalonych fizyków- pasjonatów”, jak sami o sobie mówią. Bohaterem naukowego spektaklu był gaz - będący głównym składnikiem powietrza - azot, ale tym razem w ciekłej postaci. Działaniu ciekłego azotu poddaliśmy wiele przedmiotów, m.in. parówkę, banana, balony i różne metale. Otrzymane efekty spektakularnych doświadczeń wprawiły nas po raz kolejny w zdumienie.

Te pełne wrażeń naukowe spotkania i atrakcyjna forma ich realizacji sprawiły, że dla każdego młodego uczestnika wizyty na Akademii Górniczo–Hutniczej pozostają niezapomnianym wydarzeniem. Mamy nadzieję, że poruszone, pozornie trudne tematy, staną się zalążkiem prawdziwej pasji, która w przyszłości przerodzi się w fascynującą, naukową przygodę na całe życie, a póki co…niecierpliwie czekamy na kolejną wizytę...

 

Marta Wojdyła

Wszystkie wpisy