Strona główna
31 października 2025 r. odbyły się dla uczniów klasy ósmej warsztaty „Poznaj moc talentów”. Zajęcia są częścią projektu „Utalentowana Gmina”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, którego celem jest wspieranie młodych ludzi w odkrywaniu i rozwijaniu ich naturalnych predyspozycji. Jeszcze przed wakacjami uczniowie wykonali badanie Gallup Strengths Explorer, dzięki któremu poznali swoje trzy dominujące talenty. Otrzymali także raporty w języku polskim – z opisami swoich talentów, praktycznymi wskazówkami, jak je rozwijać, oraz podpowiedziami dla rodziców i nauczycieli, jak wspierać dziecko w budowaniu mocnych stron.
Podczas październikowych warsztatów prowadzonych przez Panią Joannę Brzozowską-Wabik z Love2learn, uczniowie wyruszyli w podróż po świecie talentów, poznając bliżej, co oznacza posiadanie konkretnych talentów, jakie są ich domeny i w jaki sposób wpływają one na codzienne działania i relacje z innymi. W części praktycznej uczestnicy przygotowywali plakaty – kolaże przedstawiające różne talenty, a następnie prezentowali je kolegom i koleżankom z klasy. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć, czym charakteryzuje się każda cecha i jak różnorodne sposoby myślenia, działania i reagowania współistnieją w grupie.
Jednym z kluczowych momentów spotkania była analiza mapy talentowej klasy – wspólne odkrywanie, które talenty dominują w grupie, a które są rzadziej spotykane. To ćwiczenie stało się punktem wyjścia do rozmowy o tym, dlaczego warto znać swoje talenty i jak ta wiedza może pomagać w nauce, komunikacji i współpracy.
W refleksjach uczniów najczęściej pojawiały się spostrzeżenia, że świadomość własnych talentów pomaga lepiej się porozumiewać, rozumieć innych i doceniać różnorodność. Uczniowie zauważyli, że dzięki znajomości talentów mogą lepiej współpracować – prosić o pomoc w tym, co nie jest ich naturalną mocą, i oferować wsparcie tam, gdzie sami czują się silni. Wiele osób podkreślało też, że akceptacja tego, że „mamy inaczej”, przynosi ulgę, buduje tolerancję i ogranicza konflikty rówieśnicze. Na zakończenie uczniowie w parach rozmawiali o tym, jak ich talenty są widoczne w działaniu i jak cała klasa może z nich korzystać.
To dopiero początek cyklu – druga część warsztatów odbędzie się w listopadzie. Tym razem uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób wiedza o talentach może pomóc im w podejmowaniu przyszłych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Projekt „Utalentowana Gmina” pokazuje, że każdy młody człowiek ma w sobie potencjał, który warto odkrywać i rozwijać, a szkoła może być miejscem, w którym talenty naprawdę rosną.